Nikdo nedokáže říci, jaký vliv na Americké prezidentské volby měli internetoví boti (programy, které na internetu napodobují uživatele). Dnes máme však jistotu, že zvítězil kandidát, jenž měl za sebou větší množství botů, než měla jeho soupeřka. Více v následujícím textu rozebírá expert na machine learning v Ackee Adam Šenk.

Co vlastně jsou boti

Bot je program, který vykonává na internetu určitou automatizovanou činnost. Nejčastěji se boti využívají k automatickému sběru dat, k rozesílání spamu, nebo automaticky reagují na rozličné události. Tento článek se dále bude zabývat boty, kteří se pohybují po sociálních sítí a snaží se svým chováním připomínat chování reálných uživatelů. Tito boti dokáží s ostatními uživateli interagovat, vytvářet pro ně relevantní obsah, a případně ovlivňovat jejich pohled na svět.

Jaký mohou mít boti dopad na uživatele sociálních sítí

Nikdo neví, jaký konkrétní vliv měli boti na právě skončené prezidentské klání. Známe však jednotlivé dílčí dopady. Nejčastěji se boti snaží zvýšit popularitu vybraného obsahu. To znamená, že retweetují, sdílejí a komentují obsah chválící jednoho kandidáta a kritizující druhého. Toto zaplevelení prostředí sociálních sítí má za následek, že je pro uživatele těžší najít jiný typ příspěvků. Navíc v prostředí, kde se váš názor jeví jako menšinový, je pro většinu lidí těžší se vyjadřovat. Internetoví boti tedy snižují motivaci lidí s menšinovým názorem vytvářet obsah, a tím se tento názor stává ještě menšinovějším.

Objevují se i boti, kteří jsou konstruováni tak, aby vytvářeli tlak na konkrétní uživatele, například z řad novinářů nebo opozičních politiků. Tento tlak může mít pak za následek, že aktivita těchto politiků a novinářů na sítích je menší, či jejich názory vypadají tak, že s nimi souhlasí menší část společnosti, než je tomu ve skutečnosti.

Kolik botů zasáhlo do souboje Trump vs. Clinton

Ve spojených státech amerických se síť Twitter stále těší velké oblibě. Díky jejímu API (programovatelné rozhraní), které umožňuje programátorům na Twitter napojovat programy, je tato síť oblíbená mezi tvůrci botů na jedné straně a výzkumníky na straně druhé. Pro běžného uživatele není na první pohled snadné poznat internetového bota, ale jsou indicie, které ukazují, zda se za konkrétním účtem skrývá člověk nebo robot. Například množství akcí, který daný účet stihne udělat za den, nebo podobnost jednotlivých příspěvků.

Analýzou jednotlivých twitterových účtů bylo zjištěno, že 41% z 10.9 milionů Trumpových followerů jsou boti. Naproti tomu Hillary Clinton na twitteru followuje 8.3 miliónů uživatelů, z nichž je 37% botů. Čili ani jeden ze dvou hlavních prezidentských kandidátů nezůstal výrazně pozadu. Zajímavá je také analýza tweetů týkajících se první prezidentské debaty. Ta ukázala, že třetina tweetů podporujících Donalda Trumpa byla vytvořena boty, oproti jedné pětině tweetů podporujících Hillary Clinton.

Graf ukazující, kolik procent botů se nachází mezi followery jednotlivých kandidátů
Graf zobrazující kolik procent z followerů kandidátů tvořili boti. 

Motivací k tvorbě bota zasahujícího do prezidentských voleb může být několik . Nejčastěji je to podpora vybraného kandidáta nebo snaha o zisk. To je jedna z příčin, proč je skupina botů v Trumpových řadách početnější. Zprávy o něm přitahují větší publikum, čtenost zpráv o něm je větší a tato čtenost se pak lépe proměňuje v peníze získané zobrazením reklamy. Další motivací je bezpochyby touha pohrát si s moderními technologiemi. Lidé si rádi hrají, a když si budete hrát s programováním botů, nejspíš si vyberete bota, který bude reagovat na populární téma, a tím prezidentské volby v USA dozajista jsou.

Ty jsou však již za námi, tak na co se máme připravit dále?

Na jaké trendy to ukazuje

Americké volby neukazují jen na politické trendy ale také technologické. Jak se ukázalo, vytvořit bota je v dnešní době zase o něco snadnější, než tomu bylo před pár lety a je tedy jasné, že se budeme s roboty setkávat v našich životech stále častěji.

Může za to rozvoj celého ekosystému nástrojů, které se k jejich tvorbě využívají. K vytvoření robota už člověk nepotřebuje v podstatě žádnou znalost z oblasti umělé inteligence nebo strojového učení. Stačí využít některou ze stovky dostupných služeb, které poskytují programátorovi tuto funkcionalitu. Mnoho chatovacích platforem, jako Facebook nebo Slack, své platformy vývojářům botů již otevřeli a tuto tvorbu programátorům sami ulehčují. Další, jako třeba WhatsApp, se to chystají udělat v nejbližší době.

Způsob naší komunikace se mění. Je stále velký technologický problém vytvořit robota, který by nahradil komunikace s reálným člověkem v reálném světě, ale nahradit člověka na twitteru již dokážeme. To bude vytvářet velkou řadu příležitostí a měnit svět internetu. Dnes internet používáme k nakupování, vyhledávání informací nebo třeba zábavě. A ve všech těchto oblastech se budeme mnohem a mnohem častěji setkávat s internetovými boty.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *