Ackee s.r.o.

Šéf designu v Ackee Roman Gordienko: Změnil ses, Slacku. Nelíbíš se mi, ale už jsem si zvykl

26. 1. 2019, CzechCrunch

Mezi nejpopulárnější komunikační nástroje ve firmách, startupech a dalších větších týmech patří Slack, který používá přes 8 milionů uživatelů. Z principu tak lidé ve Slacku tráví spoustu času a jeho ikonu mají na svých strojích neustále na očích. A právě svou ikonu s hashtagem, kterou znal každý, se Slack rozhodl minulý týden v rámci velkého redesignu identity změnit. Jako každá jiná podobná změna vyvolala i tato vzrušenou debatu a svůj názor na redesign Slacku nyní v komentáři pro CzechCrunch prozrazuje Roman Gordienko, šéf designu v českém vývojářském studiu Ackee.

Redesigny spouštějí nespočetné vlny hejtů. To je axiom. Každou změnu loga jakékoliv známé firmy doprovází tuna hanlivých příspěvků a komentářů na všech sociálních sítích světa. Nadávky na designéry, „důvtipné“ memy, pokusy o vylepšení návrhu, vyjmenování lidských orgánů, které můžeme vidět v novém designu a objevy starodávných log, z nichž bylo to nové očividně zkopírované – prostě klasika. Na kvalitě redesignu samozřejmě nezáleží. Twitter vybouchne, i když Spotify změní odstín zelené.

Samozřejmě že všechno tohle jsme viděli i tentokrát. Vedení Slacku se už ale nějaký pátek s internetem zná. A dobře se připravilo. Na rozdíl od mnoha jiných firem nevydali jen tiskovku o tom, že mají nové logo od dalšího hvězdného designového studia (nějak mezi odrostlými startupy koluje přesvědčení, že logo vytvořené v New Yorku nebo Londýně je zaručeně dobré). Připravili post na blogu, kde pěkně vysvětlili, proč Slack potřeboval změnu. A dokonce ty důvody (alespoň některé) dávají smysl.

V posledních dnech byl Slack zároveň hodně aktivní na sociálních sítích: snažili se dobrácky a vtipně odpovídat na kritiku, šířili post s vysvětlením a děkovali za pochvalu. Spoluzakladatel a šéf Slacku Stewart Butterfield také zasdílel svá očekávání – lidé prý přestanou nový vizuál řešit (spoiler: za měsíc). Takže ty první dny pod útokem nové logo Slacku ustálo důstojně. Vždyť dokonce není špatné.

Ale mně se nelíbí.

Dobře, chápu že hashtag je v dnešní době docela nadužívaný symbol. A ano, původní verze měla opravdu příliš mnoho barev. Jasně že nebylo jednoduché udržovat tolik různých verzí loga a ikon. Ale proč by ho někdo, kdo vlastní hlavní symbol internetu současné sociální éry, dobrovolně vyměnil za točící se hvízdavé kapkové něco? To vědí asi jen v Pentagramu, který redesign prováděl.

Slavné designové studio z Londýna, které existuje již téměř 50 let, vysvětluje, že nové logo je jednodušší a lépe škálovatelné. No, nevím. Možná nepoužívají sami Slack v mobilu. Když mi přijde notifikace na novou zprávu, tak ta třímilimetrová ikona už logo fakt skoro ani nepřipomíná. Vidím nějaké plusko s žilkami. Je ale pravda, že teď budou mít na všech místech a za všech situací logo stejné a konzistentní. Marketingové oddělení bude mít radost.

Nápis je vytvořený pěkně a kvalitně, to se dalo od Pentagramu čekat. Takový late-2010s-every-tech-company-bold-sans-serif. Jsem rád, že zachovali malá písmenka. Ostré rohy písmen dobře fungují s tlustším řezem a malou vzdáleností mezi znaky. Fakt kvalitní typografická práce, i když není nějak ohromující. Co mi ale vadí, je, že vůbec nekamarádí s grafickým symbolem. Jsou z různých gangů, různých měst. Tohle mě vážně bije do očí. Naštěstí je pohromadě skoro nikdy neuvidím. Takže aspoň nějaké plus.

Slack už dávno vyrostl z kategorie startupů a dostal se mezi velké technologické hráče. Tomu odpovídá i jejich rekordní počet uživatelů a roční obrat. A chtějí, předpokládám, vstoupit do klubu dospělých společností s modro-žluto-zeleno-červeným logem (Zdravím Microsoft, Google a eBay!). Proč by jinak zvolili tyhle barvy? Mimochodem, odstíny jsou podle mě docela divné a stejně tak moc dobře nespolupracují s jejich (ještě divnějším) purpurovým pozadím. Modré a zelené části skoro splývají a červená se žlutou zase moc září.

Každopádně mám z nového stylu Slacku trochu smutný pocit jako z kamaráda, se kterým jsme dříve do pěti do rána zkoumali nejbizarnější podniky města, pak šli do práce a spolu tam tvořili nejhustější aplikace na světě. A tak furt dokola. Teď kamarád začal nosit kravatu, chodit do kanclu na osmou a stroze na mě koukat, když říkám tak trochu nevhodné vtípky. Co se dá dělat.

Přesto nám (snad) Slack nezakáže mít tajné kanály s nemravnými vtipy a nahrávat pochybné custom emojis. To, že teď trochu připomíná generickou, politicky korektní společnost, je jenom cena za další růst. Jak se říkalo v jednom osmdesátkovém filmu o snídání: „When you grow up, your heart dies.“

Ve skutečnosti to není vůbec tak tragické. Zatím jsme viděli jen část velkého redesignu, který Slack plánuje nasazovat v dalších měsících. Těším se a věřím, že v novém korespondujícím prostředí logo zafunguje dobře a rychle si na něj všichni zvyknou. Já už jsem si zvykl.

Z našeho blogu

Jak se staví sen? Teda tým #teambuilding2020 pohledem nováčka

Kromě vývoje aplikací pracujeme i na vývoji našeho týmu. Jak? No přece teambuildingem.

Markéta Škaldová

copywriter

Jiří Šmolík: Šedá eminence karlínského backendu

Jirka Šmolík má pod palcem celý backend tým a prsty skoro v každém projektu. Co jeho práce obnáší?

Markéta Škaldová

copywriter

Když se (ne)daří aneb 10 nejlepších backenďáckých hlášek

Každému programátorovi občas “ujede” odpověď, která je to poslední, co by jeho kolega, natož klient, chtěl slyšet. Jaké to jsou?

Michal Vlasák

Backend Developer

6 věcí, které byste měli zvážit, než si vyberete mezi GCP a AWS

Přejít z AWS na GCP může být vzrušující úkol. V čem se tyhle platformy liší?

Martin Beránek

Kontakt

Praha

[email protected]

Karolinská 650/1

186 00, Praha 8

Česká republika

IČO: 24240826

DIČ: CZ24240826

BÚ: 2600280340/2010

Mapa

Berlin

[email protected]

The Drivery, Mariendorfer Damm 1

12099 Berlin-Tempelhof

Německo

 

Máte zájem o spolupráci? Chceme vědět víc. Pojďme to probrat osobně!