< Zpět na články

Změnil ses, Slacku

Roman GordienkoRoman Gordienko
27. ledna 2019

Redesigny spouštějí nespočetné vlny hejtů. To je axiom. Každou změnu loga jakékoliv víceméně známé firmy doprovází tuna hanlivých postů a komentářů na všech sociálních sítích světa. Nadávky na designéry, “důvtipné” memy, pokusy o vylepšení návrhu, vyjmenovávání lidských orgánů, které můžeme vidět v novém designu, a objevy starodávných log, z nichž bylo to nové očividně zkopčené – prostě klasika. Na kvalitě redesignu samozřejmě nezáleží. Twitter vybouchne, i když Spotify změní odstín zelené. A jak je na tom Slack?

Nové logo Slacku

Samozřejmě že všechno tohle jsme viděli i tentokrát. Vedení Slacku se už ale nějaký pátek s internetem zná. A dobře se připravilo. Na rozdíl od mnoha jiných firem nevydali jen tiskovku o tom, že mají nové logo od dalšího top-tier super hvězdného design studia (mezi odrostlými startupy z nějakého důvodu koluje přesvědčení, že logo vytvořené v New Yorku nebo Londýně je zaručeně dobré). Připravili post na blogu, kde pěkně vysvětlili, proč Slack potřeboval změnu. A dokonce ty důvody – aspoň některé – dávají smysl. V posledních dnech byl Slack hodně aktivní na sociálních sítích: snažili se dobrácky a vtipně odpovídat na kritiku, šířili post s vysvětlením a děkovali za pochvalu. CEO Slacku taky zasdílel své očekávání – lidé prý přestanou nový vizuál řešit (spoiler: za měsíc). Takže ty první dny pod útokem nové logo Slacku ustálo důstojně. Vždyť ani není špatné.

Ale mně se nelíbí.

Okej, chápu že hashtag je v dnešní době docela nadužívaný symbol. A ano, původní verze měla opravdu příliš mnoho barev. Jasně že nebylo jednoduché udržovat tolik různých verzí loga a ikon. Ale proč by ho někdo, kdo vlastní hlavní symbol internetu současné sociální éry, dobrovolně vyměnil za točící se hvízdavé kapkové něco? To vědí asi jen v Pentagramu, který redesign prováděl.

Před a po - změna loga Slacku

Vysvětlují, že nové logo je jednodušší a lépe škálovatelné. No nevím. Možná sami Slack v mobilu nepoužívají. Když mi přijde notifikace na novou zprávu, tak ta 3milimetrová ikona už to logo vážně skoro nepřipomíná. Vidím plusko s žilkami. Je ale pravda, že teď budou mít na všech místech a za všech situací logo stejné a konzistentní. Marketingové oddělení bude mít radost.

Nápis je vytvořený pěkně a kvalitně, to se dalo od Pentagramu čekat. Takový late-2010s-every-tech-company-bold-sans-serif. Jsem rád že zachovali malá písmenka. Ostré rohy písmen dobře fungují s tlustším řezem a malou vzdáleností mezi znaky. Fakt kvalitní typografická práce, i když není nějak ohromující. Co mi ale vadí, je, že vůbec nekamarádí s grafickým symbolem. Jsou z různých gangů, různých měst. Tohle mě vážně bije do očí. Naštěstí je pohromadě skoro nikdy neuvidím. Takže nějaký plus.

Slack už dávno vyrostl z kategorie startupů a dostal se mezi velké technologické hráče. Tomu odpovídá i jejich rekordní počet uživatelů a roční obrat. A chtějí, předpokládám, vstoupit do klubu dospělých společností s modro-žluto-zeleno-červeným logem (zdravím Microsoft, Google a Ebay!). Proč by jinak zvolili tyhle barvy? Mimochodem, odstíny jsou podle mě docela divné a stejně tak moc dobře nespolupracují s – ještě divnějším – purpurovým pozadím. Modré a zelené části skoro splývají a červená se žlutou příliš září.

Každopádně mám z nového stylu Slacku trochu smutný pocit. Jako z kámoše, se kterým jsme dříve do pěti do rána zkoumali nejbizarnější pajzly města, pak šli do práce a spolu tam tvořili nejhustější appky na světě. A tak furt dokola. Teď kamarád začal nosit kravatu, chodit do kanclu na osmou a stroze na mě koukat, když říkám vtípky o genitáliích. Co se dá dělat. Přesto nám (snad) Slack nezakáže mít tajné kanály (nedejbože aby se toho domáklo vedení) s nemravnými vtipy a nahrávat pochybné custom emojis. To, že teď trochu připomíná generickou, politicky korektní společnost – jako ze seriálu o životě mileniálů v práci – je jenom cena za další růst. Jak se říkalo v jednom osmdesátkovém filmu o snídání: When you grow up, your heart dies.

Změna loga Slacku

Ve skutečnosti to není vůbec tak tragický. Zatím jsme viděli jen část velkého redesignu, který Slack plánuje nasazovat v dalších měsících. Těším se a věřím, že v novém korespondujícím prostředí logo zafunguje dobře a všichni si na něj rychle zvyknou. Já už jsem si zvykl.

Roman Gordienko
Roman Gordienko
Design Team Lead

Máte zájem o spolupráci? Pojďme to probrat osobně!