< Zpět na články

Testování designu: Nástroje, tipy a praktické příklady

Anna ZmeevskajaAnna Zmeevskaja
05. září 2025

Jednou z nejzajímavějších částí testování je práce s designem. Testování designu pro mě znamená propojení technických detailů s tím, jak aplikace působí na uživatele. I když aplikace funguje perfektně, špatné zarovnání, jiné barvy nebo nejasný text můžou rychle zkazit první dojem.

V tomhle článku se podíváme na to, proč má smysl věnovat pozornost UI testování, co při něm kontrolovat, jaké nástroje se mi v praxi osvědčily a proč je dobré občas si nasadit „uživatelské brýle“.

Proč testujeme design?

Na první pohled se může zdát, že funkcionalita je důležitější než vzhled aplikace. A je pravda, že hodně záleží na kontextu projektu a požadavcích klienta – ne vždy je design prioritou a například u interních systémů může být vzhled druhořadý.

Pokud ale mluvíme o prvním dojmu, UI hraje zásadní roli – je to první, co uživatel uvidí. A chyba ve vzhledu, ať už je to špatné zarovnání, jiný odstín barvy nebo nečitelný text, může rychle narušit důvěru v aplikaci. Jako testeři máme výhodu, že můžeme tyto nedostatky zachytit ještě předtím, než se k uživateli vůbec dostanou.

Co kontrolovat při UI testování

Při testování UI se zaměřuji na několik hlavních oblastí:

  • Barvy – Odpovídá implementace návrhu? Mají barvy správný kontrast?

  • Layout – Jsou prvky zarovnané, mají správné rozestupy a velikosti? Je provedení „pixel perfect“?

  • Texty – Jsou bez gramatických chyb, srozumitelné, s použitím správného fontu a velikosti?

  • Responzivita – Funguje design správně na všech zařízeních a velikostech obrazovky?

Nástroje, které nám usnadňují práci

Figma

Základní místo, odkud vše začíná. Návrhy od designerů si tu můžeme otevřít a:

  • změřit vzdálenosti mezi prvky (cmd + option)
    BLOG 1.png

  • zkontrolovat zarovnání a rozměry

  • vyčíst HEX kódy barev
    BLOG 2.png

  • používat komentáře pro zpětnou vazbu (nezapomeňte označit kolegu, jinak si komentář nemusí všimnout)

BLOG 3.png

DevTools

Nástroje pro vývojáře slouží jako neocenitelný pomocník pro webové aplikace:

  • inspekce elementů pro kontrolu barev, fontů a rozměrů
    BLOG 4.png

  • nastavení konkrétního rozměru zařízení pro test responzivity
    BLOG 5.png

  • porovnání parametrů s návrhem z Figmy

Pro mobily

Na mobilních aplikacích nemáme tolik nástrojů jako na webu, ale i tady existují šikovné pomůcky:

  • Screen ruler – jednoduchý nástroj pro rychlé měření vzdáleností a kontrolu zarovnání prvků

BLOG 6.png

  • Rocketsim (s Xcode) – pro iOS simulátory, kde můžete overlayem porovnávat design s aplikací, měřit pozice prvků, kontrolovat barvy a dokonce testovat přístupnost
    BLOG 7.png

Další užitečné pomůcky

BLOG 8.png

  • WhatTheFont pro zjištění fontu ze snímku obrazovky
    BLOG 9.png

Myslete jako uživatel

Testování designu není jen o hledání pixelových odchylek. Důležité je i to, jak aplikaci vnímá uživatel:

  • Dá se aplikace snadno ovládat?

  • Není navigace příliš složitá?

  • Co by mohlo uživatele zmást?

  • Funguje aplikace i pro lidi s různými potřebami, například pro uživatele se zhoršeným zrakem?

Vyplatí se testovat i netypické scénáře typu „Co se stane, když kliknu sem?“ a myslet na různé úrovně technické zdatnosti uživatelů.

Testování designu

UI testování je kombinací technické pečlivosti a empatie. Správné nástroje a přístup „myslete jako uživatel“ vám umožní odhalit nejen vizuální chyby, ale i problémy, které by mohly zhoršit celkový dojem z aplikace a tím i uživatelskou zkušenost. A to je přidaná hodnota, kterou jako testeři přinášíme: Produkt, který nejen spolehlivě funguje, ale i dobře vypadá a je radost ho používat.

Anna Zmeevskaja
Anna Zmeevskaja
QA Team LeaderAnnie v Ackee začínala jako testerka a teď vede celý QA tým. Zajímá se o psychologii uživatelské zkušenosti a kromě chyb v aplikacích miluje výběrovou kávu, Dánsko a skandinávský design.

Máte zájem o spolupráci? Pojďme to probrat osobně!

Napište nám >