Agentur nabízejících vývoj mobilních aplikací je hodně. Jak si ale vybrat tu pravou? Je důležité vědět, jak vlastně takový vývoj probíhá. Mobilní aplikace na míru není totiž zboží s jasnými parametry, jako např. kancelářské potřeby, které můžeme tendrovat pomocí jednoduché poptávky.

Když chcete dostat kvalitní software

Jedná se spíše o službu typu právního zastoupení, kde také není možné předem určit přesný rozsah prací a cenu za soudní spor. Navíc (především ty lepší) agentury na projekty tendrované způsobem “zde je zadání, dejte mi cenu” ani nepřistoupí a preferují model time&material a některou z agilních vývojových technik.

Rozhodnutí pro konkrétní agenturu je tedy poměrně složité a mělo by zohlednit co nejvíce faktorů, které vám pomůžou na konci složit výslednou mozaiku.

Tým

Doba, kdy dobrou mobilní aplikaci mohl vytvořit jeden vývojář, je již dávno pryč. Jak jde celý obor kupředu, přibývá počet lidí, kteří jsou k tvorbě úspěšné aplikace nezbytní. Ptejte se, jestli má agentura všechny potřebné pozice personálně zajištěné (o jakých pozicích je řeč, se dočtete v blog postu Kolik stojí vývoj mobilní aplikace). Je úplně v pořádku vyžádat si CV těchto členů týmu.

Tito lidé musí pracovat spolu – je proto nezbytně nutné, aby tým co nejlépe komunikoval. I když existuje množství online nástrojů na komunikaci, nejlepší nápady vznikají stejně pořád u kávovaru. Proto ty nejsehranější týmy sedí v jedné místnosti.

Když si najmete agenturu, požadujte sehraný tým. Na bodyshopping si můžete sehnat freelancery za mnohem nižší sazby.

Je to obrovský rozdíl oproti tomu, když je oddělen vývoj od designu a projektového řízení. Jak co se týče získávání zpětné vazby (a tedy zvyšování kvality), tak v prostojích mezi jednotlivými úkoly (snižování rizik). Priority on-site týmu si projektový manažer mnohem lépe ohlídá a přizůsobí aktuální situaci.

Kvalita a outsourcing v tomto případě nejdou dohromady, proto v Ackee sedí vývojářský tým vždy pohromadě a nikdy neoutsourcujeme.

Technologie

Další důležitou částí jsou technologie, se kterými agentura pracuje. Jak již bylo zmíněno, agentura by měla poskytovat jasné výhody oproti bodyshopovaným freelancerům a jedna z nich je zastupitelnost pracovníků na všech pozicích – jako klient byste neměli vůbec řešit náhlé problémy jako nemocenské, dovolené, odchody. K tomu je nutným předpokladem, že má agentura jednotný technologický stack, ve kterém jsou všichni programátoři (ale i třeba designéři) jako doma, protože všechny projekty mají stejnou architekturu. V Ackee je to MVVM a reaktivní programování. Kromě profilu na Stackshare by měly být viditelné i nástroje, se kterými agentura interně pracuje, např. na Githubu. Práce designérů by měla být taktéž viditelná, najděte si firemní profily např. na Dribbble.

Technologie, na kterých agentura váš software staví, by měly být aktuální nejen v současnosti, ale nejlépe i daleko v budoucnu. V Ackee jsme například začali pracovat v jazyce Kotlin půl roku předtím, než se stal oficiálním jazykem pro Android – klienti tím pádem dostanou aplikace s delší technologickou živostnosí. Vyhněte se agenturám, které pracují na technologiích, které jsou již na ústupu – řešení sice v současné době funguje dobře, ale valíte tím před sebou velké náklady v podobě technologického dluhu.

Technologické know-how je to, co by vám měla agentura přinést. Nikoliv naopak.

Čím více technologií si je schopna agentura odbavit inhouse, tím méně je nutná kooridnace s dalšími subjekty a tím pádem odpadá třecích ploch a možných problémů v projektu. Předeším je důležité mít inhouse backend tým, taktéž je důležité, aby agentura zvládla následnou aplikaci i provozovat a měla vhodné postupy a nástroje pro continous delivery – k tomu je zase nezbytný DevOps tým. Nechcete přece platit agentuře hodiny práce za dodání každé testovací verze aplikace.

Velkou roli také hraje nastavení spolupráce mezi designery a vývojáři. Během let jsme vyladili postupy, díky kterým snižujeme výskyt problémů, které při návrhu aplikací a předání podkladů mohou nastat. Zároveň tím zvyšujeme kvalitu komunikace nejen mezi vývojáři, ale i klienty. Pro design mobilních aplikací u nás v současnosti používáme ověřený balíček nástrojů Sketch, inVision a Principle a nové pravidelně s radostí testujeme.

Do technologií v Ackee investujeme spoustu času a prostředků, naše programátory a designery posíláme na konference, máme interní výzkumné projekty, vedeme školení. Většinu našeho know-how opensourcujeme nebo sdílíme formou blogů. Naším cílem je být vždy na technologické špičce toho, co děláme.

Reference

Poslední kapitolou jsou reference. Zde se nespokojte s logowallem na stránkách agentury, ale ptejte se, co konkrétně na zakázce agentura dělala. Jestli se jednalo o kompletní dodávku (návrh, design, programování, provoz), nebo pouze dílčí činnost na zakázce. Vyžádejte si kontakty na klienta a ověřte si u něj verzi agentury o spolupráci – pokud má agentura čisté svědomí, kontakt vám ráda poskytne.

Logo klienta na webu je pěkné, ale ptejte se, co je za ním.

Taktéž je důležité, jestli má agentura zkušenost přímo z vaší branže. Technologicky se sice jednotlivé projekty až tolik neliší, ale vždy je plus, když agentura přinese i know-how z oboru. To má význam hlavně u integračních projektů, jako např. digitalizace.

V Ackee máme za 6 let existence v portfoliu aplikace ze všech možných oborů, od seznamek po banky.

Výsledek

Ať už tendrujete budík o jedné obrazovce pro kampaň klienta, nebo bankovní aplikaci s integrací do SAPu, budete s agenturou spolupracovat dlouhodobě, protože nic jako finální scope neexistuje. Aby výsledek stál za to, nepodceňte výběrové řízení. Je to technologický projekt, nenechte se ovlivnit pouze řečí čísel. Jedině potom bude stát výsledek za to.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *