Pokud chcete vytvořit aplikaci, potřebujete si ze všeho nejdřív důkladně promyslet, co všechno budete při vývoji od agentury požadovat a podle toho zvolit správnou metodiku vývoje. Bez toho nejde odhadnout časová ani finanční náročnost projektu.

Vytvořte mi appku! Ano, ale jak?

Nejprve je potřeba zvolit metodiku vývoje. Úspěšné mobilní aplikace reagují na chování uživatelů – a to čím rychleji, tím lépe. Pokud například zjistíte, že nějaké důležité tlačítko je používáno jen málo, potřebujete, aby agentura mohla rychle reagovat a aplikaci vylepšit. Vývojové cykly by proto měly být rychlé a krátké. Tento přístup zajistí, že se vaše aplikace dostane do produkce co nejdříve.

Prvním krokem při vývoji aplikace je tedy scope, kterému se říká taktéž MVP – miminum viable product. Ve fázi MVP by pro vás agentura měla vyvinout mobilní aplikaci s co nejmenším úsilím, zároveň ale už s plánovanými funkcemi. MVP, jak je již z názvu patrné, je tedy dobré držet co nejmenší, avšak již poskytující základní funkčnost.

Následují vývojové fáze, ve kterých se přidávají či zdokonalují další funkce, MVP se dál rozvíjí. Této metodě se říká agilní vývoj a jednotlivé fáze vývoje pojmenováváme sprinty.

Chci mít vývoj pod kontrolou, naplánujte sprinty…

Před začátkem každého nového sprintu vypracuje analytik plán, který obsahuje scope, jež zohledňuje jak připomínky klienta a vyhodnocení shromážděných dat, například o chování uživatelů, tak integrace do dalších systémů (např. SAP), či vymezení oproti konkurenčním aplikacím.

Samotný sprint začíná UX návrhem, kdy UX designer, který má za cíl vytvořit přívětivé uživatelské prostředí aplikace, navrhne wireframy (webové skicy) aplikace, případně provede testování klikatelného prototypu na konkrétní skupině uživatelů.

V dalším kroku se dostane k práci UI designer, který vymyslí konečný vzhled aplikace. To vše je nutné již v průběhu návrhu konzultovat s programátory, aby design šel ruku v ruce s technologií.

Od vývoje aplikací k testování

V této fázi, kdy je hotové zadání, jej dostanou vývojáři čtyř platforem – backend, webový frontend, iOS a Android. Zde je nutné mít na každé platformě alespoň dva programátory. I když se jedná třeba o malý projekt, který by zvládl jeden programátor, je nezbytné nad jednotlivými kusy kódu provádět merge requesty. To si můžeme představit jako kontrolu a schválení dílčích kroků druhým párem očí. Jednak to pomáhá snižovat chybovost (i seniorní programátor dělá chyby), za druhé se díky tomu šíří know-how o projektu a v případě výpadku jednotlivce není vývoj projektu ohrožen.

Poté dostane aplikaci do rukou tester, který se snaží podle předem připravených scénářů odhalit chyby a vrací je programátorům k opravě. To vše koordinuje projektový manažer.

Zkušený projektový manažer je nutnost

Chcete-li vytvořit aplikaci, potřebujete zkušeného projektového manažera, který nejen že celý vývoj koordinuje, ale zároveň funguje i jako komunikační spojka mezi agenturou a klientem.

Klient poté dostává jako výstup každého sprintu již ozkoušený a samostatně funkční kus projektu. Ten může buď nasadit přímo mezi uživatele, nebo zkoušet interně, každopádně ale získá zpětnou vazbu, kterou může ihned zohlednit v definici scope dalšího sprintu.

Pokud tedy chcete naprogramovat aplikaci, měli byste hledat opravdu zkušenou agenturu s dobrými referencemi a zvolit agilní vývoj, který vám pomůže mít během celého procesu vývoje aplikace opravdu přehled. Pro víc tipů si přečtěte nás Whitepaper.

Josef Gattermayer
Josef Gattermayer
Co-Founder Ackee & CEO Ackee BlockchainJosef je spoluzakladatel Ackee, CEO Ackee Blockchain a doktor přes distribuované systémy na ČVUT. Ve volném čase okopává záhonky a chová křepelky.

Máte zájem o spolupráci? Pojďme to probrat osobně!

Napište nám >